Startside

Anmeldelse  

 


Produkter Glas Workshop Links Raku Brænding Kort Anmeldelse Udstillingsliste Butikken

 

 

Find mig på De Gule Sider

Smiley

 

Specielle åbningstider

 

Anmeldelse af Anne's Håndværk i forbindelse med kunstudstilling

Anmeldelse

Ler, ild, vand og luft er universelle ingre-dienser,og keramikeren Anne Kristiansen, Holstebro, er dybt fascineret af det magiske drama, som udspiller sig, når stof og naturkræfter tøjles af viden og ånd.
Det er karakteristisk for hendes brugskunst, at den altid fremtræder med en enkel og forfinet æstetik. Hendes vaser og krukker demonstrerer en gedigen håndværksmæssig kunnen og en udpræget sans for lerets muligheder.
Formende hænder har centreret lerklumpen på drejeskiven, og følsomt har hun udnyttet de modelleringsmuligheder, leret byder på. Klassiske former er skabt, og de fremstår med meget personlige farver i glasurerne, som er resultatet af en uendelig række af eksperimenter. Lidt i retning af kogekunst, når den bliver sublim ved gentagne forsøg med en knivspids dit og lidt af dat.
Anne Kristiansen benytter sig i sin keramik af den gamle, japanske raku-teknik.


Anne Kristiansen

Baggrund

Som keramiker er hun i hovedsagen autodidakt. Hun viderefører i sin keramik den ubændige nysgerrighed udforskningstrang, der manifesterer sig i en fortid (seks år) som ansat i den danske handelsflåde. Stærke indtryk fra klodens mest eksotiske breddegrader har lejret sig i hendes underbevidsthed, og de afsætter nu deres spor i hendes keramik. Det kan f.eks. være i form af en azurblå farve fra Ægæerhavet eller en orange fra Qatar. Måske er det en form fra Shanghai eller et indiansk mønster fra Lima, som uden bevidsthedens medvirken dukker frem.

Den kølige nordiske strenghed i Anne Kristiansens formbeherskelse bærer en indre varme med sig i hendes farvebrug. Hun arbejder ofte i de kølige blå og grønne nuancer. Men som et paradoks evner hun at give dem en dyb varme. Hun lægger vægt på det dekorative i overfladebehandlingen, på glasurernes intensitet og spil, og på farvernes dybde og varme. Med den specielle raku-teknik opnår Anne Kristiansen specielle effekter som karbonisering af leret og krakelering af glasuren.

Raku

Raku betyder på kinesisk nydelse, lethed- fornøjelse af stille glæde. Men brændingsformen har sin oprindelse i det 16. århundredes Japan. Her udvikledes den med henblik på den keramik, der blev anvendt til japanernes rituelle teceremonier.
Rakubrændingen er dramatisk og virker stærkt facinerende på sine tilskuere.
Teknikken kan vække associationer til renæssancens alkymistiske eksperimenter, eller til heksenes brygning af trylledrik i Shakespeares Macbeth. Når krukkernes glasur er smeltet ved 700-800° Celcius løftes de rødglødende ud af ovnen med lange tænger og droppes i spande med savsmuld. Rygende og osende af fastbrændt træsmuld hentes potterne over i koldt vand, hvor krakeleringen sker. Resultatet af brændingen er ret uforudsigelig, hvad der skaber en kriblende spænding i keramikeren.
Raku-teknikken bevirker, at overfladen i Anne Kristiansens keramik fremtræder med en egen blanding af tør mathed og en troldomsagtig glans. Som i eventyrenes tryllesten, i mineralogiske prøver eller bjergarternes eruptive stoflighed efter et vulkanudbrud.
Da raku-teknikken bevirker, at hendes keramik er relativ porøs, anbefaler Anne Kristiansen, at man ikke planter direkte i potterne, og at man sætter en plasticpose indeni blomster-vaserne, hvilket også bevirker at blomsterne holder længere.

Anne Kristiansen dokumenterer, at hun har en stor viden om, hvor levende og rigt et materiale leret er, når det udsættes for ovnens hede og raku-teknikkens magi.

I hendes keramik spiller form og farve sammen i en smuk og raffineret helhed.

 

Konrad Guldberg

Anmelder ved bl. a.

KUNSTAVISEN og Dansk Kunst 96

 

Senest opdateret: 26. september 2020